Pengukuran Kinerja Keuangan Menggunakan Balanced Scorecard Pada Koperasi KPRI Obor
Abstract
The purpose of this study is to determine the measurement of performance from a financial perspective (liquidity ratio, solvency ratio, reliability ratio), customer perspective (customer acquisition rate), internal business process perspective (manufacturing cycle efficiency) and learning and growth perspective (employee satisfaction level and employee retention rate) using the Balanced Scorecard method at the Employee Cooperative of the Republic of Indonesia (KPRI) Obor Kota Bima. The population of the study includes 101 active member customers with the sampling technique is accidental sampling with saturated sampling/census method. This study obtained the results that the measurement of financial performance using the Balanced scorecard was assessed from four perspectives, namely the internal business perspective, the customer perspective, and the growth and learning perspective were considered efficient. Meanwhile, the financial perspective measured through three ratios is considered inadequate. KPRI Obor's performance based on the measurement of the balance criteria of the Balanced scorecard, is considered quite good with a score of 0.2 (Quite Good).
References
Awaludin, mantik, & fadillah. (2023). PENERAPAN METODE SERVQUAL PADA SKALA LIKERT UNTUK MENDAPATKAN KUALITAS PELAYANAN KEPUASAN PELANGGAN. 1–18.
Bhayangkara. (2022). Sistem Balanced scorecard pada koperasi primer polres pinrang (Analisis Manajemen Keuangan Syariah).
BPS (Badan Pusat Statistik). (2023). Ekonomi Indonesia Triwulan IV-2023 Tumbuh 5,04 Persen (y-on-y). Https://Www.Bps.Go.Id/Id/Pressrelease/2024/02/05/2379/Ekonomi-Indonesia-Triwulan-Iv-2023-Tumbuh-5-04-Persen--y-on-y-.Html.
Dasuki. (2022). PENDEKATANSUSTAINABLE GROWTHRATEDALAM MENGUKUR KINERJA KEUANGAN KOPERASI. 4, 1–6.
Dasum, A. A., Manosoh, H., & Gerungai, N. Y. T. (2021). PEFORMANCE EVALUATION OF PT. CIPUTRA DEVELOPMENT TBK CITRALAND MANADO BRANCH WITH A BALANCED SCORECARD APPROACH. 225 Jurnal EMBA, 9(1), 225–235.
Ekonomi, F., Islam, B., Islam, U., Prof, N., Untuk, S. Z., & Ekonomi, S. (2022). ANALISIS PENGUKURAN KINERJA KOPERASI MENGGUNAKAN METODE BALANCED SCORECARD ( Studi Kasus Pada Koperasi Pegawai Republik Indonesia ( KPRI ) Mu ’ awanah Kantor Kementerian Agama Kabupaten Banyumas Tahun Buku 2016-2020 ) SKRIPSI Oleh : Naila Ainun Faizah FAK.
Habibullah, M. H., & Imron, M. (2022). Pengukuran Kinerja Keuangan Menggunakan Analisis Rasio Keuangan Pada Koperasi Pegawai Republik Indonesia ( KPRI ) Sakti Rasa Kecamatan Barat Kabupaten Magetan. 3(September), 75–87.
Harningrum, Y. L., & Aisyah, M. N. (2021). Nominal: Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen PERFORMANCE MEASUREMENT ANALYSIS USING BALANCE SCORECARD IN dr. H. SOEWONDO KENDAL HOSPITAL. 10(1).
Listyani, Th. T., Nisak, N. M. C., & Prihatiningsih, P. (2023). KINERJA KEUANGAN BERDASARKAN PROSES BISNIS INTERNAL PERUSAHAAN DENGAN METODE BALANCED SCORECARD PADA PERUSAHAAN BERBAGAI SEKTOR DENGAN KAPITALISASI TERTINGGI DI BURSA EFEK INDONESIA TAHUN 2020-2021. KEUNIS, 11(1), 27. https://doi.org/10.32497/keunis.v11i1.3810
Marlina Putri, R., Pusparini, H., & Mariadi, Y. (2023). Balanced Scorecard: Model Pengukuran Kinerja PT. Daya Cipta Perdana. Valid Jurnal Ilmiah, 20(2), 74–85. https://doi.org/10.53512/valid.v20i2.293
Masyitah, E., Karya, D. K., & Harahap, S. (2018). Analisis Kinerja Keuangan Menggunakan Rasio Likuiditas Dan Profitabilitas (Vol. 1, Issue 1).
Nani, & Cinthia. (2020). EFEKTIVITAS PENERAPAN SISTEM INSENTIF BAGI MANAJER DAN KARYAWAN. 06, 1–11.
Nugrahayu, E. R. (2019). PENERAPAN METODE BALANCED SCORECARD SEBAGAI TOLOK UKUR PENGUKURAN KINERJA PERUSAHAAN Endang Dwi Retnani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya.
Nugroho, S. H., & Pudiastuti, E. T. (2020). THE ASSESSMENT OF COMPANY PERFORMANCE USING BALANCE SCORECARD ANALYSIS. In International Journal of ASRO (Vol. 11, Issue 04).
Nurhuda, A., Sesari, A., Wardhani, C. K., Thoha, M., Najib, A., Studi, P., & Syariah, E. (2024). Analisis Rasio Keuangan PT. ACE Hardware Indonesia Tbk Periode Tahun 2022-2023. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 1(4), 1–12. https://doi.org/10.62017/wanargi
Pulungan, M. S. (2019). KONSEPSI BANGUN PERUSAHAAN KOPERASI: KERANGKA PEMIKIRAN BADAN USAHA YANG IDEAL MENURUT PASAL 33 AYAT (1) UUD 1945. Jurnal Hukum & Pembangunan, 49(2), 241. https://doi.org/10.21143/jhp.vol49.no2.2001
Riski, M. (2024). Analisis Penerapan Balanced Scorecard sebagai Alat Pengukuran Kinerja Pada PT. Indofood CBP Sukses Makmur Tbk. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMA), 4(2), 1037–1048. https://doi.org/10.47709/jebma.v4i2.4102
Roswah, H. F., Inas, H., Kriara, S., Dinar, L., Redian, S. A., Wahyuni, T., Sundari, S., & Pakpahan, M. (2024). How to cite: Analisis Penilaian Kinerja Karyawan terhadap Motivasi Kerja pada Perusahaan. 5(5), p-ISSN.
Ruslina, E. (n.d.). MAKNA PASAL 33 UNDANG-UNDANG DASAR 1945 DALAM PEMBANGUNAN HUKUM EKONOMI INDONESIA.
Sahrir, S. S., & Sunusi, A. (2023a). Use of Balanced Scorecard Analysis for Performance Measurement PT. Kalbe Farma Tbk Period 2020 – 2022. Jurnal Manajemen Perbankan Keuangan Nitro, 6(2), 84–93. https://doi.org/10.56858/jmpkn.v6i2.129
Sahrir, S. S., & Sunusi, A. (2023b). Use of Balanced Scorecard Analysis for Performance Measurement PT. Kalbe Farma Tbk Period 2020 – 2022. Jurnal Manajemen Perbankan Keuangan Nitro, 6(2), 84–93. https://doi.org/10.56858/jmpkn.v6i2.129
Saleh, R., Adnan, R. S., & Raharto, A. (2023). Pemberdayaan komunitas purna Pekerja Migran Indonesia melalui organisasi berbasis komunitas Forum Warga Buruh Migran. Jurnal Kependudukan Indonesia, 17(2), 219. https://doi.org/10.14203/jki.v17i2.754
Sam, N. H., Goso, G., Halim, M., Palopo, U. M., & Id, G. A. (2023). Analysis Of The Financial Performance Of PT. In Management Studies and Entrepreneurship Journal (Vol. 4, Issue 6). http://journal.yrpipku.com/index.php/msej
Septiasari, M. I., Putra Darmawan, D., & Suarthana, W. (2015). Balanced Scorecard sebagai. Jurnal Manajemen Agribisnis, 3(2), 110.
Sitepu, C. F., & Hasyim, H. (2018). PERKEMBANGAN EKONOMI KOPERASI di INDONESIA. Niagawan, 7(2), 59–68. https://doi.org/10.24114/niaga.v7i2.10751
Wahab, W. (2020). Pengaruh Citra Koperasi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Anggota Pada Koperasi Pegawai Republik Indonesia (Kpri) Kantor Kementrian Agama Kota Pekanbaru. Eko Dan Bisnis: Riau Economic and Business Review, 11(4).
Copyright (c) 2024 Nurul Faradillah Farah, Baiq Anggun Hilendri Lestari, Adithya Bayu Suryantar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.